1930‑40‑te roky: Vojenský počiatok (1938–1945)
- Založenie: Letisko bolo postavené v roku 1938 ako Luftwaffenstützpunkt Schwechat‑Ost – letecká základňa pre Luftwaffe. V areáli sa nachádzala aj továrenská zóna Heinkel-Süd (výroba He 219, He 162) .
- WWII & okupácia: V roku 1944 bolo súčasťou komplexu aj pracovisko koncentračného tábora Mauthausen . Po vojne, od apríla 1945 do roku 1949, fungovalo ako RAF Schwechat pod britskou správou, slúžiac aj British European Airways a francúzskej armáde
1950‑60‑te roky: Civilný obrat a stavba infraštruktúry
- Prechod na civilnú prevádzku: V roku 1953 vzniká Flughafenbetriebsgesellschaft, naštartovaná oficiálne 1.1.1954 a prevzala prevádzku od Wien-Aspern. Viedeň sa tak stala hlavným rakúskym letiskom.
- Terminál a dráhy: Do roku 1960 bola predĺžená hlavná dráha na 3 000 m a otvorený terminál (dnešný Terminal 2), čo umožnilo prenosnú kapacitu 0,5 mil. pasažierov ročne – stúpol z 53 786 (1954) na 477 188 (1960) .
1970‑80‑te roky: Expanzia a prvé modernizácie
Druhá dráha: Pomocná dráha 16/34 otvorená 6. 10. 1977. Zvyšila flexibilitu prevádzky a umožnila uzavretie starého Aspern Airport .
- Napojenie na infraštruktúru: V roku 1982 prepojenie s diaľnicou A4 zásadne zvýšilo dopravnú dostupnosť .
- Terminálové inovácie: V roku 1986 otvorili väčšiu príletovú halu, v roku 1988 pribudol Pier East s ôsmimi mostami – modernizácia, ktorá zlepšila odbavenie a prepojenie na lietadlá .
1990‑2000‑te roky: Privatizácia a boom pasažierov
- Flughafen Wien AG: V roku 1992 prešla prevádzka do formy akciovej spoločnosti. Štát vlastní 50 %, zvyšok súkromní investori a zamestnanecký fond .
- Terminály: Terminál 1 otvorený v roku 1992, Plaza (1993), Pier West (1996) s 12 jetbridgami.
- Pasažierske čísla: Rast z 5,9 mil. (1990) na 9,3 mil. (1996) a až 12 mil. (2000), čo z Viedne učinilo významný európsky hub.
2000‑10‑te roky: Skylink, Airport City, rekordný rozvoj
- Masterplan 1998: Plán rozšírenia do roku 2015 – office park, cargo centrum, ATC veža, paralelná dráha, nový terminál Skylink/Terminal 3.
- Skylink opening: 5. júna 2012 otvorený terminál s 64 check-in pultmi, tri úrovne pre transfery, kontrolnú vežu (109 m, od 2006) a City Office Park komplex .
- Napojenie vlakom: City Airport Train spustený od roku 2003, terminál prepojený s S-Bahn S7.
2010‑20‑te roky: Rekordy, treťia dráha a udržateľnosť
- Pasažierske vrcholy: 2018 – 27 mil., 2019 – 31,66 mil. (+17,1 %) .
- Pandémia: V roku 2020 prepad na ~7,8 mil.; v roku 2021 – 10,4 mil.; 2022 – 23,7 mil.; 2023 – 29,5 mil. (93,3 % predpandemie) .
- Najnovší rekord: V roku 2024 prekonané všetky očakávania – 31,72 mil. pasažierov (+0,2 % oproti 2019), skupina Flughafen Wien dosiahla 41,4 mil. . Plány na sezónu 2025: do 32 mil. pasažierov; tržby ~1,08 mld €; EBITDA ≈ 440 mil €; zisk ≈ 230 mil €; investície ~300 mil € z vlastných zdrojov .
- Udelenie ocenenia: „Best Airport Staff in Europe 2025” od Skytrax – 5. víťazstvo európskej úrovne .
Tretia dráha (11R/29L): Najväčší strategický spor
- Plán a EIA: V roku 2007 odštartovalo posudzovanie prostredníctvom EIA; cieľ postaviť tretiu paralelnú dráhu do roku 2025 .
- Súdne spory: 2012 schválenie, ale environmentálne organizácie vzniesli námietky.
- Roka 2017 posúdený konflikt so zákonom o klíme – treťia dráha zvyšuje CO₂ o 1,8–2 % (nezhoda s cieľmi 2020.
- 2024 rozhodnutie súdu (BVwG) – rozšírenie môže pokračovať, lehotu predĺžili do roku 2030 (pôvodný plán 2023); súd uznal environmentálne skupiny ako účastníkov .
- Sú oponenti do 2030, súd vo februári 2025 prehodnocuje limit do roku 2033 v súlade s legislatívou . Definitívne rozhodnutie očakávané v roku 2026 .
Ekonomické a strategické súvislosti
- Štruktúra vlastníctva: Flughafen Wien AG, založená 1992; 50 % štát+kraje, 50 % súkromní investori + fond zamestnancov.
- Airport City development: Realizované kancelárske parky (Office Park 1–4), logistické a hotelové zóny – generujú stabilný príjem mimo leteckej prevádzky .
- Udržateľnosť: Investície do ekologických riešení – diaľkové kúrenie, fotovoltika, elektromobilita, environmentálne opatrenia spojené s komunitami – hlavne v spojitosti s treťou dráhou .
Technické údaje (2024)
Parametr | Hodnota |
---|---|
Dráhy | 11/29 – 3 500 m; 16/34 – 3 600 m |
Terminály | Celkom 4: T1, T2, Skylink (T3), GAT/VIP |
Kontrol. veža | 109 m vysoká (od 2006) |
Kapacita | 30–32 mil. pasažierov ročne |
Cargo | 297 945 t v roku 2024 (+21,6 %) |
Významné udalosti a incidenty
- 1985 – teroristický útok El‑Al: Výbuchy a streľba; 4 mŕtvi, 39 zranených .
- 2006–2008 bezpečnostné modernizácie: Zavedenie kamerových, pasových a kontrolných systémov v termináloch.
- Globálne uznanie: 2025 ocenenie Skytrax – najlepší letiskový personál v Európe .
- Pandemický režim: Masívne poklesy, postupné zotavenie, nárast v 2023–2024; letisko strategicky podporované štátom pri súdnych a environmentálnych faktoroch.
Súčasný stav a výhľad do roku 2025
Od roku 2024 je Viedeň stabilne nad úrovňou 31 mil. pasažierov – výrazný dôkaz obnovy po COVID. Ekonomické projekcie hovoria o ďalšom raste, investíciách do terminálov a infraštruktúry – vrátane rozšírenia Skylink, City rozvoja a prípravy tretí dráhy do roku 2030. Očakáva sa aj pokračovanie právnych sporov a environmentálnych pozícií pred rakúskymi aj európskymi súdmi.