Európsky parlament chce zakázať poplatky za príručnú batožinu. Čo to znamená pre cestujúcich a letecké spoločnosti?

Novinky

VIEDEŇ – Európsky parlament urobil významný krok smerom k väčšej ochrane spotrebiteľov v leteckej doprave. Výbor pre dopravu (TRAN) schválil návrh, ktorý by stanovil jednotné pravidlá pre príručnú batožinu a zároveň zakázal leteckým spoločnostiam účtovať si za ňu osobitné poplatky. Zmena by sa dotkla aj všetkých cestujúcich z Letiska Viedeň.

Podľa návrhu má mať každý cestujúci nárok na prepravu jednej príručnej batožiny do 7 kilogramov a menšej osobnej tašky bez akýchkoľvek príplatkov. Zámerom je vytvoriť jednotný a zrozumiteľný štandard, ktorý ukončí súčasnú prax, keď má každá aerolinka iné podmienky a cenovú politiku. Zmena by sa vzťahovala na všetky lety v rámci EÚ, vrátane odletov z tretích krajín, ak prevádzkovateľom je dopravca z EÚ.

Legislatívny proces ešte nie je ukončený

Schválenie návrhu výborom je iba prvým krokom. Následne sa o texte bude hlasovať v pléne Európskeho parlamentu, čo by sa mohlo uskutočniť už na jeseň 2025. Finálne rozhodnutie však bude závisieť aj od Rady EÚ, teda zástupcov členských štátov. V tomto prípade ide o tzv. spolurozhodovanie, a teda návrh musí získať podporu kvalifikovanej väčšiny štátov.

Niektoré krajiny – napríklad Španielsko – už vyjadrili podporu. Iné môžu zvažovať ekonomické dopady na národných dopravcov. Ak dôjde k dohode medzi parlamentom, radou a komisiou (tzv. trilóg), nové pravidlá by mohli vstúpiť do platnosti koncom roka 2025 alebo v roku 2026, pričom sa očakáva aj prechodné obdobie na implementáciu.

Letecké spoločnosti: Riziko pre obchodný model

Návrh vyvolal silné reakcie zo strany nízkonákladových dopravcov. Spoločnosti ako Ryanair či Wizz Air upozorňujú, že zákaz poplatkov za kabínové kufre ohrozí ich tzv. ancillary revenues, teda príjmy z doplnkových služieb. Len Ryanair získal v minulom finančnom roku z týchto poplatkov viac ako 4,7 miliardy EUR, čo predstavuje viac ako tretinu jeho celkových tržieb.

Podľa zástupcov Airlines for Europe (A4E), najväčšej leteckej asociácie v EÚ, môže nariadenie viesť k zvýšeniu cien leteniek pre všetkých cestujúcich, vrátane tých, ktorí cestujú len s minimálnou výbavou. Navyše upozorňujú na logistické obmedzenia – v typickom lietadle je miesto v kabíne len pre približne polovicu kufrov. Očakáva sa preto zvýšenie potreby bezplatného odbavenia kabínovej batožiny priamo pri gate.

Spotrebiteľské organizácie: Transparentnosť a férovosť

Naopak, spotrebiteľské organizácie opatrenie vítajú. Zdôrazňujú, že cestujúci majú právo na jasné, férové a zrozumiteľné podmienky. Súdny dvor EÚ už v roku 2014 konštatoval, že primeraná príručná batožina je súčasťou služby leteckej dopravy a jej bezplatné zaradenie do ceny letenky je v súlade s právom.

Podľa návrhu Európskeho parlamentu budú môcť dopravcovia obmedziť batožinu na palube len z dôvodu bezpečnosti alebo nedostatku miesta – v takom prípade budú musieť prepraviť príručnú batožinu v podpalubí bez ďalšieho poplatku. Nové pravidlá tak majú za cieľ zvýšiť komfort a znížiť stres spojený s nástupom na palubu.

Dopady na cestujúcich z Letiska Viedeň

Ak návrh prejde, všetci cestujúci odlietajúci z Letiska Viedeň (VIE) – bez ohľadu na to, ktorou európskou aerolinkou poletia – budú mať zákonný nárok na príručnú batožinu bez doplatku. To by mohlo zjednodušiť porovnávanie cien leteniek a obmedziť neprehľadné doplatky, ktoré dnes mnohých cestujúcich zaskočia až po rezervácii.

Zároveň je však pravdepodobné, že nízkonákladové spoločnosti prenesú straty z poplatkov do základných cien, čím sa môže znížiť dostupnosť extrémne lacných leteniek. Cestovanie tak bude pravdepodobne transparentnejšie, ale nie nevyhnutne lacnejšie.